Baka en kaka eller två...

Nu har jag börjat fylla upp frysen med diverse bakverk inför Tjorvens entré. Alltid bra att ha nått att bjuda på när det dimper ner gäster!


Frågan är bara om mina kak älskande monster låter allt va kvar? Tveksamt ;-)

Tänkte iaf dela med mig av två recept!
Först ut är min stora favorit kaka förtillfället. Fått recept av Sam´s fröken Emma.

Chokladkaka med kokostäcke:

4 ägg
5 dl socker
2 dl smält smör (ca 190 gr smör)
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk salt
3 dl vetemjöl

Blanda ihop allt, häll smeten i långpanna. Grädda i 15 min på 200 grader.

Kokostäcket:

2 dl socker
1 dl sirap
2 dl grädde
6 msk smör (ca 90 gr smör)
1 påse kokos

Kokas i 5 min.
Bre på kakan och sen grädda i 8-10 min, 200 grader!




Lånad bild!

♥ ♥ ♥


Sen har vi då en mycket enkel och snabb bakad blåbärs kaka!




6 ägg
8 dl socker
300 gr smält margarin
4 tsk vaniljsocker
8 dl mjöl
Blåbär

Blanda ihopa allt utom blåbären.
Smörj en långpanna. Häll i smeten, strö blåbär över.
Mitten av ugnen ca 20 min i 200 gr!

Simpelt ;-)



Kommentarer
Postat av: nadja

Det är absolut inte första gången hon tagit våran tvättid. Av någon lustig anledning bokar hon alltid tiden efter mig och börjar tvätta senast 12 även fast hennes tid börjar 14. Sen säger hon att "du behöver inte stressa för jag använder inte torktumlarna". Varför ska jag stressa liksom när det är våran tid? Sen tar hon bort sin tvättklump redan när hon börjar tvätta för att hon ska hinna få den tiden hon vill ha! Så jäkla sjukt!



Jag tycker hon åtminstone kunde be om ursäkt när hon gör fel och sen kunde hon ha knackat på våran dörr och sagt till när hon var färdig. Jag har ju inte direkt tid att stå i fönstret hela tiden och titta när hon är färdig så jag får börja. Nej, fy vad förbannad jag var imorse. Men jag skrev som sagt ett argt mail till U-B så!



Nu har jag börjat tvätta och tänker minsann använda hennes tid också.. Så jag kanske ska passa på att tvätta täcken och kuddar idag när jag har gott om tid:P haha

2010-09-01 @ 12:29:36
URL: http://erikssonnadja.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag tror det kommer gå galant med två barn tätt:) Både för dig och mig;) Du har ju dessutom en till så du gör det väldigt bra tycker jag.



Jo jag var ju till läkaren, hon tyckte inte jag skulle jobba mera eftersom hon ansåg att jag var tvungen att vila och försöka stoppa viktnedgången. Det frigörs ju en massa gifter i kroppen när man går ner i vikt, vilket inte är bra för bäbisen.

Ja, men visst är det märkligt att magen växer ändå? haha. I morgon ska jag tillbaka till bm för att kolla vikt och sf-mått, då får vi väl se om magen står stilla eller vad det är som händer. Mycket fostervatten har jag ju, men börjar bli lite orolig att det är något annat som är galet också.

2010-09-01 @ 12:33:36
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Blåbärskakan ska jag nog ta å sno ihop :-) Tack för tipset!

2010-09-01 @ 13:04:22
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Malin

*Älskade båda!!!!!! <3*

2010-09-01 @ 22:38:45
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Idag har jag bakat båda kakorna!

Tack för recepten <3

2010-09-03 @ 11:12:22
URL: http://mimmans.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Mums !!!

2010-09-09 @ 01:02:14
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0