Tips!


Här kommer lite tips om två  läsvärda böcer och sevärda filmer!
ÄLSKADE både Pepparkakshuset och Snömannen!




En måndag i november, klockan är fyra, det mörknar och blöt snö faller över Stockholm. Mannen sätter sig tillrätta i tunnelbanan med sin kvällstidning. När han ser alla trista, gråbleka ansikten runt omkring känner han sig tillfreds. Han är ju själv framgångsrik, lyckligt gift och far till tre barn. Allt kan bara bli bättre.

I fönstret ser han spegelbilden av en luggsliten typ som verkar stirra på honom. Syns det utanpå att han är lycklig? Stör det? I så fall kan han leva med det.

Tåget bromsar in, mannen gör sig beredd att stiga av. Han märker inte att den dystra figuren reser sig också han.

På kort tid inträffar flera bestialiska mord i Mellansverige. När kriminalkommissarie Conny Sjöberg vid Hammarbypolisen börjar ana att de hör ihop blir han iskall inombords. Det finns en människa därute vars drivkrafter är mycket personliga och som inte kommer att backa undan för något.

Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen är den första delen i Hammarbyserien, en ny deckarserie med täta, gastkramande intriger och överraskande vändningar.

♦ ♦ ♦

Det är november och vintern har kommit till Oslo. En liten pojke tittar ut genom fönstret på en snögubbe som någon gjort i trädgården. Varför ser den så otäck ut och varför stirrar den upp på honom i stället för ut mot gatan?

Nästa morgon är pojkens mamma borta och runt snögubbens hals sitter en halsduk...

Kommissarie Harry Hole på Oslopolisen kopplar ihop kvinnan som anmälts försvunnen med ett anonymt brev han fått från någon som kallar sig Snömannen. Snart upptäcker han att det förekommit fler fall där gifta kvinnor försvunnit spårlöst samma dag som den första snön fallit. Kan polisen ha att göra med en seriemördare och utmanar denne mördare Harry Hole personligen genom sina dåd?

"Snömannen" är den sjunde boken om Harry Hole.

♦ ♦ ♦

 

Två dagar innan sitt bröllop så åker Doug och hans tre polare till Las Vegas för att festa loss på en oförglömlig svensexa. Men när de tre marskalkarna vaknar upp med sprängande huvudvärk morgonen efter så är gårkvällen en enda stor minneslucka. Deras lyxiga hotellsvit är fullständigt vandaliserad och brudgummen är försvunnen. Utan en aning om vad som hänt och med väldigt lite tid på sig så måste trion följa sina dimmiga spår bakåt i tiden. De får gå igenom alla sina dåliga beslut för att komma på var det gick snett och förhoppningsvis hinna få Doug tillbaka till Los Angeles i tid till bröllopet. Ju mer de upptäcker, ju mer inser de hur illa ute de verkligen är.


♦ ♦ ♦

 

Vad håller ihop en familj? Nick Cassavetes, regissören till "Dagboken" och "John Q", visar återigen sin känsla för berättelser om djupa mänskliga relationer i denna inspirerande film om en kärleksfull familj - utmanad och förenad - av ett barns sjukdom. Cameron Diaz, Abigail Breslin, Alec Baldwin mfl skapar en fantastisk känsla i berättelsen om 11-åriga Anna Fitzgerald, född för att vara donator till sin leukemidrabbade äldre syster, men som till slut kräver rätt att bestämma över sin egen kropp. Hennes kamp för frihet att välja kanske splittrar familjen eller, är det första steget mot verklig tillgivenhet, värdighet och vad det betyder att vara en familj. ALLT FÖR MIN SYSTER bygger på romanen med samma namn av Jodi Picoult.

Bilder och information är tagen från cdon


 


Kommentarer
Postat av: Therése

Tack så mycket för boktipsen ;-)



Filmerna har jag sett...och dom är väldigt bra båda två.

Jisses så man grät till "Allt för min syster"



Tyvärr har jag lyckats smittas av lillemans magbaciller...men det är ingen vanlig magsjuka verkar det som...visst är vi dåliga i magen men samtidigt kan vi äta ganska bra?? Ja det finns så mycket konstigt...hoppas vi blir pigga snart igen bara...hatar att vara sjuk :-(



Hoppas allt är väl med dig och familjen...Kram!!

2010-02-25 @ 17:33:58
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, det var så skönt när jag fick se att vågen visade plus och inte minus! =) Då kunde jag pusta ut. Hade inte känts bra om han gått ner istället.

Och vusst har han det han brås på, lille Tim. Han kommer nog att bli som sin far, om han fortsätter i denna takt och bana ;p

Och DU däremot!! Ska inte vara så dum mot dej själv vännen! Hör du det!!?? Ni är perfekta både du och Sam! <3

Massor med kramar till er alla vännen!

2010-02-25 @ 18:29:22
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Sanna

Tänkte bara tipsa om att jag har en grym tävling som jag tror du skulle gilla i min blogg just nu!



http://saos.blogg.se/2010/february/tavling-i-samarbete-med-smattochsnyggtse.html



Ha en fin kväll! kram

2010-02-25 @ 21:17:41
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: Gina

Jo blir bara jag och barnen...fast blir efter att lillan sovit...så vid 14 någon gång...sebbe åkte juh upp till Borga...var eningen vi skulle med...men svärmor har magsjuka så ville inte barnen skulle få de...så nästa helg kanske vi åker upp då är det juh vintermarknad i borga också =) Jo är roligt att handla åt barnen..älskar de... blev massa fint =)

2010-02-26 @ 09:19:37
URL: http://fjallfamiljen.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

Åh så du gillade också Pepparkakshuset! :)Jag köpte "Mamma, pappa, barn" på OK när jag var hem till Dorro sist. Så det blir spännande!



Läste hos Majsan att hon gillade Snömannen också så nu måste jag ju ta upp Nesbö igen. Läste hans första bok men fastnade inte riktigt. Men ni har övertalat mig till att fortsätta med bokserien. ;)



Just nu läser jag viveca sten, dem är bra också!

2010-02-26 @ 15:46:15
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Postat av: Marita

Jag har läst boken "Allt för min syster". Tyckte den var super. Hoppas filmen är lika bra.

2010-02-26 @ 19:15:21
Postat av: Sockenvägens Söta

Jag läser pepparkakshuset nu :-) Allt för min syster såg jag under onsdagen när jag försökte "glömma" mina väkar skratt Då var det ju legitimt att grina ;-P KRam

2010-03-02 @ 22:43:35
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0