Mat & efterrätt förslag!

På långfredagen så bjöd jag min kära familj på detta!
Riktigt gott!

Tacostårta:

5 hg köttfärs brynes tillsammans med 1 påse tacokrydda.
Tillsätt lite vatten
!

Rör ihop en ask philadelfiaost, en burk creme fraiche, 1 burk tacos sås medium, 1½ tärnad paprika,
en hackad lök.

Blanda sedan ihop köttfärsen med röran.

Bred på tortillabröd, strö riven ost mellan lagren och bygg en tårta!

Grädda i 175 grader i ca 20-30 min

Servera med creme fraiche och en fräsch grönsallad!


På annandag påsk fick vi denna underbara efterrätt som min svägerska Kristina hade gjort!

Vit chokladkaka:

100 gr smör
100 gr vit choklad
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
rivet skal av en citron
1 msk pressad saft av citron
2,5 dl mjöl

Till formen: 1 msk smör, 3 msk kokos

Ugn: 200 grader!

Använd form med löstagbar botten, 24 cm i diameter.
Smält smöret i en kastrull, ta av från värmen. Bryt chokladen i bitar och smält den i smöret under omrörning!
Blanda sockret, vaniljsockret och äggen ett i taget.
Tillsätt citronsaft och citronskal samt mjöl. Rör snabbt ihop till en smet och bred ut den i formen.
Grädda mitt i ugnen 12-15 min beroende på hur kladdig du vill att den ska vara.
Pudra över florsocker och servera med färska bär och grädde!

Rekomenderar den starkt!


Kommentarer
Postat av: carola

vad n ihar festat då:)



gunnar så himla coolt..älskar alla gamla namn jag

Lisa ska heta Svea i andra namn hon..

kramar och god natt

2009-04-19 @ 21:49:01
URL: http://mammacarola.blogg.se/
Postat av: Therese - Lurans blogg

Ha, ha den bjöd mamma oss på till påsk ockå verkar vara ett recept som vandrar runt uppe på förskolan :-) God var den... lite fööör god :-/ hi,hi!

2009-04-19 @ 21:50:01
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: sara

Mmm, vad god den där tårtan lät :)

Och kakan är nog inte så dum den heller.



Ja, det var ingen dålig lunch idag. Kan säga att det knappast blev nån middag på kvällen.

Kan verkligen sakna att vi inte har nån riktig snö på vintern. Men nu skulle jag inte byta denna härliga vårvärme mot era kalla vindar.

Nu väntar sängen...sov gott du med :)

2009-04-19 @ 22:34:01
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Postat av: Kia

Låter super gott! :)

Kram

2009-04-20 @ 06:45:34
URL: http://4barnsmamma.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Mmmmmmmmmmmmmm det där lät gott !!!

2009-04-20 @ 07:02:56
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0