v 26??

Är inne i vecka 18! Vart tar veckorna vägen?
Ända fram tills i fredags så kände jag mig inte så där jätte gravid, mest bara lite små tjock!
Men helt plötsligt över natten (känns det som iaf) så hamnade jag i vecka 26!
Är stor om magen
och nu syns det verkligen att man är gravid!

Förra veckan började jag känna små buffar! Känner dom inte varje dag men emellanåt så!

fredag är det dax för UL! Längtar fast samtidigt är jag väldigt nervös.
Har ju en sån himla tur så det blev på fredag så Mikael kan ju följa med!
Och Sam lämnar vi hemma med mormor och morfar!
Där har han det kanon bra! ♥

Sam tycker så mycket om sin mormor!


Vecka 18

Vikt: 180 g
CRL: 12 cm
Full längd: 17 cm


I början av denna vecka är fostret 15 veckor gammalt. Nu växer babyn fort och allt mer av brosket förvandlas till ben. En nyfödd baby har 300 ben. Vissa av dessa växer efterhand ihop, som vuxen har man 206 ben.

Fostrets öron sitter nu på rätt ställe och det fina håret täcker fortfarande delar av huden. Håret har inget pigment och är därför alldeles vitt. Anledningen till varför fostret täcks av detta hår är fortfarande inte helt känt, men man tror att det håller en tunt lager vax på plats för att skydda barnets hud. Ibland kan lite rester av detta hår synas på nyfödda, särskilt i hudveck.

Vid denna tiden kan många kvinnor känna smärta i ljumskarna. Anledningen är oftast att de ligament som förbinder livmodern med bäckenet sträcks ut efterhand som livmodern växer. Ofta känner man smärtan vid snabba rörelser eller när man hostar eller nyser. Att luta sig framåt kan tillfälligt lindra smärtan.

Livmoderns högsta punkt ligger nu två fingrars bredd under naveln.



Kommentarer
Postat av: Gina

Kanske är tvillingar =) Då brukar det juh blir så där...växor massor under kort tid...så vem vet...visar sig på fredag =)

2010-05-10 @ 11:18:51
URL: http://fjallfamiljen.bloggplatsen.se
Postat av: Sockenvägens Söta

Hurvens är vad det är!!! Brrr fryser än efter morgonens promenad, så vi inväntar väl bättre väder va?! Så spännande med ul!!!! Tänk då får ni se ert underverk för första gången... ska ni kolla kön?

Lämnar en stor kram, måste passa på å fika nu när Holger sover ;-)

2010-05-10 @ 11:29:05
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Malin

Tänk vad tiden går fort vännen!! Tycker inte alls det är så länge sen du ringde och tala om att du var gravid, samma morgon som testet genomfördes och nu är du redan i vecka 18. Tiden går allt för fort! Men sååå spännande att det blir UL på fredag. Jag känner hur lyckliga ni blir när ni får se den lill* =) Nästan så att jag skulle varit med i fickan på dej och tjuvkikat! ;) Men bilden vill jag se så fort ni kommit hem! =)

Och vilka fina bilder på er familj här ovan! Kan knappt förstå att Melvin snart fyller nio år. Han är snart en trotsig tonåring ju. Nä, nu måste jag se till att få lite gjort medan Tim ligger ute och sover. Tänkte ge mej på sovrummet idag.

STORA KRAMAR!!!

2010-05-10 @ 14:14:16
URL: http://malincatarinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0