V 16 & kärleksfull tävling!

Ja då va man i vecka 16. Tiden bara springer iväg! Väntar nu på att få känna Tjorven sparka. När jag väntade Melvinkände jag dom första sparkarna i vecka 17, med Sam va jag i vecka 16 så jag hoppas jag får känna sprattlet snart =)




Barnet

Fostret är nu en liten minibebis som du skulle kunna hålla i en hand. Navelsträngens fäste flyttar ned på barnets mage för att hamna på rätt plats. Fingrar och tår är tydliga.

Barnmorskan kan höra hjärtljud med hjälp av en slags ljudförstärkare som kallas dopthone.

Mamma

En del börjar känna sparkar redan nu, men det kan också dröja flera veckor till. De känns som ett sprattlande grodyngel och kan lätt blandas ihop med gaser och tarmrörelser. Stanna upp och känn efter och lär känna barnets rörelser. De blir mer och mer tydliga. Din kropp fortsätter växa och midjan försvinner mer och mer. Ditt hjärta pumpar runt en större blodmängd än vanligt vilket kan göra att du lätt blir andfådd. Nu är det dags att anmäla dig till en förberedelsekurs inför förlossningen. Tala med din barnmorska.

Halsbränna

En del gravida kan få halsbränna. Många känner en brännande känsla i bröstet och får sura uppstötningar. Undvik större måltider och mycket dryck sent på kvällen, undvik starkt kryddad mat och fet mat. Sluta röka och avstå från alkohol om du inte gjort det redan. Försök undvika stress. Ät på regelbundna tider och lägg gärna in något mellanmål. Se över ditt kaffe- och tedrickande. Om du fortfarande känner dig besvärad finns läkemedel receptfritt på apoteket. Fråga apotekspersonalen eller din barnmorska om råd. Läs mer om halsbränna genom att klicka på länken till höger.

Pappa/partner

Känns det fortfarande overkligt? Barnmorskan kan höra hjärtljud och vid barnmorskebesöken kan ni få höra fostrets hjärtljud. Prata med barnet genom magen och försök skapa dig en bild av hur barnet kommer att se ut. Ett bra sätt att börja forma ditt faderskap är att läsa på, prata med din egen pappa eller andra vänner som har barn.

Hos barnmorskan/kontroller

Ultraljud

Nu börjar det bli dags att få en tid för ultraljud. Du har fått en inbjudan till en ultraljudsundersökning som givetvis är frivillig. Med ultraljud kan man fastställa tiden för förlossningen. Man kan också se hur mycket barnet har vuxit, om det är ett eller fler barn, var moderkakan sitter och om det finns allvarliga missbildningar. Du och din partner får möjlighet att se barnet på en bildskärm. Ni kanske ser armar, ben, ryggraden och hur hjärtat slår. Det är spännande och många tycker att barnet blir mer verkligt







Tänk att denna buse ska bli storebror!

Så där fin blir man om munnen då man får äta pizza själv ;-)




                                           Hemma hos Bröderna Bus kan man vinna detta fina pris:


                                          

                                                     Tävlingen pågår till den 30/4 kl 24.00



Kommentarer
Postat av: Malin

Ja, tiden bara springer iväg! Det går hur fort som helst! och snart får du nog känna de första sparkarna!! =) Såååå mysigt!! =)

Ska se om jag kan krypa ur morgonrocken jag med nu! ;) Det är som på tiden nu! Men Tim verkar inte vilja det. Är nog dags för lite käk igen.

Puss och kram min vän!

2010-04-23 @ 10:57:40
URL: http://malincatarinas.blogg.se/
Postat av: Vendela

Önskar dig en riktigt trevlig helg vännen!!



..och så fantastiskt roligt för dig att än en gång få vara gravid :-) Jag kan inte sluta förundras över vilket mirakel det egentligen är när en människa utvecklas och blir till!!



Många kramar <3

2010-04-23 @ 11:56:55
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Såååå mysigt med de första rörelserna, är allt lite avis på dig som får uppleva detta en tredje gång... får bearbeta M lite till framöver skratt Ha nu en tokhärlig helg i stugan <3 Kram

2010-04-23 @ 12:50:13
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Veronica

Alex hade en väldigt fin förklaring till hur det känns, de första sparkarnsa. E ju himla synd att mitt minne e så himla kort bara! =) Men mysigt är det!

Ja, påsken var fin både i Raja å i Lövsjön =)

Jo, i mitten på maj byter han jobb. Då blir jag också gräsänka emellanåt. Men sånt är livet!

KRAM!

2010-04-23 @ 23:28:17
URL: http://veraw.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Grattis till bebben i magen. :-)

2010-04-25 @ 08:33:26
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: marie

haha,,, så där såg inte jag ut efter min pizza frukost...

Härliga muffins, dom skulle nog min Maja gilla. Kanske måste testa att baka nån gång.

Hoppas er helg varit toppen! Våran är lugn o skön.

Kram

2010-04-25 @ 13:40:33
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0