Kakor!

Det finns ju vissa kaksorter som bara är ett måste under julen!
Och jag är ett sant kakmonster! Vilket syns oxå ;-)
Men här kommer 3 st tips på julkakor!




Hallongrottor:

250 gr smör
1½ dl socker
ca 5 dl mjöl
1 dl marsanpulver

Allt blandas till en smidig deg. Tillsätt mjöl tills degen känns fast och fin!
Gör en liten grop och fyll den med hallonsylt. Godast med hemmagjord sylt!
200 grader i ca 15 min!







Arraksbollar:

1 sockerkaksmix
½ dl arraks punsch som finns i din mataffär
2 msk kakao
½ dl vatten
100 gr smält smör

Blanda ihop allt och låt det stå i kylen en timme.
Rulla dom i chokladströssel sen!
MUMS!!!




Greker:

200 gr smör
1 dl socker
ca 4 dl mjöl
½ ägg

Blanda ihop allt. Samma här som med hallongrottorna. Degen ska va vara fast så knåda in mjöl till den känns bra! Dela degen i 3 delar!
Färga 200 gr mandelmassa i valfri färg. Dela även den i 3 delar!





Rulla ut degen och mandelmassan och tryck en skåra i mitten. Lägg mandelmassan i skåran...
Rulla ihop så att inte massan syns. Lägg skarven neråt.





Hur stora kakor ni vill ha är ju en smak sak. Jag skar mina i ca 6 cm lång. Man skall skär dom snett.

Pensla ägg och strö pärlsocker på.
In i ugnen på 200 grader i ca 10-15 min. Lite lite gyllenbruna till färgen. Men bara lite!





Tips!!! Gör INTE som jag och grädda dom medans  man fortfarande har snabbfunktionen på ugnen ;-)
Jag misslyckades med mina =/

Titta gärna in hos
MaNi, äntligen en uppdatering ;-)


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Ja du ajg e sjukt beroende oxå !! Å det som e värst när man otrivs med sin kropp å ÄNDÅ så stoppar man i sig fel saker ....... ???????

2009-12-10 @ 00:16:47
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Har haft turen att få ett par sorter av mamma, men några till måste jag nog baka - kanske man skulle slå till idag när luran är piggare?! Näe, tror det blir karamellkokning idag istället ;-)

Och visst är karlarna viktiga under förlossningen, jag fattar inte de kvinnor som föder själva, eller de karlar som inte vill vara med - herre gud det skapas ju ett kitt mellan man, kvinna, barn under de timmar som man kämpar som är något helt unikt...

Kramisar till er!

2009-12-10 @ 08:32:19
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Vendela

Hallongrottor bakade jag och Olivia häromkvällen - och de blev FARLIGT goda!! "Greker" måste jag prova - de såg goda ut!



Kram kram

2009-12-10 @ 09:08:09
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Vendela

Måste fråga; ska det inte vara något bakpulver i grekerna? Såg att du inte hade det i hallongrottorna heller, det var det i mitt recept. Tänkte om du glömt skriva det bara eller om det helt enkelt inte är bakpulver i dina recept? :-)

Ibland finns det ju flera olika recept på samma kaksorter :-)



Kramis

2009-12-10 @ 10:50:39
URL: http://vendelasextioatta.blogg.se/
Postat av: Duracellmamman

Så gott! Här hemma bakas det oxå för fullt, älskar när jag hamnar i mina bakmoods;-)



Men Greker har jag minnas, får minsann ta och provbaka dem i helgen. Tack för receptet och inte minst för tipset :-))



Tack även för den söta kommentaren du lämnade inne hos mig, dina ord värmer :-)



Varma kramar!

2009-12-10 @ 12:10:55
URL: http://www.duracellmamman.se
Postat av: Linda

Men så fina din grottor var. Mina blir alltid fula, jag fattar inte vad jag gör för fel. Men ser att du har ett annat recept, jag kanske ska prova det.



Ja mina fiiina skor, snyft, men jag får väl köpa mig nya. Va glad Patrik ska bli, han tycker att jag har alldeles för mkt skor redan. Men vaddå det kan ju va bra och ha :)



Kram kram

2009-12-10 @ 20:54:06
URL: http://lertorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0